میدان انقلاب

میدان انقلاب

روزنوشت:

ترک عادت های بد حس خوب شدن به انسان میدهد
{93/7/4}

طبقه بندی موضوعی

۹۹ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

مراسم تاجگذاری محمدرضا پهلوی، فرح و رضا پهلوی در کاخ گلستان انجام شد. هزینه سنگین این مراسم از بودجه عمومی کشور پرداخت شد.


محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۴:۳۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۴:۳۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

علل پذیرش حکمیت در صفین. ما افراد را داور قرار ندادیم، تنها قرآن را به حکمیت (داورى) انتخاب کردیم (که آنها بر سر نیزه کرده و داورى آن را مى خواستند) این قرآن، خطى نوشته شده که میان دو جلد پنهان است، زبان ندارد تا سخن گوید، و نیازمند به کسى است که آن را ترجمه کند، و همانا انسانها مى توانند از آن سخن گویند، و هنگامى که شامیان ما را دعوت کردند تا قرآن را میان خویش داور گردانیم، ما گروهى نبودیم که به کتاب خداى سبحان پشت کنیم، در حالى که خداى بزرگ فرمود: (اگر در چیزى خصومت کردید آن را به خدا و رسول باز گردانید) باز گرداندن آن به خدا این است که سنت او را انتخاب کنیم، و باز گرداندن به پیامبر (ص) این است که سنت او را انتخاب کنیم، پس اگر از روى راستى به کتاب خدا داورى شود، ما از دیگر مردمان به آن سزاوارتریم، و اگر در برابر سنت پیامبر (ص) تسلیم باشند ما بدان اولى و برتریم، اما سخن شما که چرا میان خود و آنان براى حکمیت (داورى) مدت تعیین کردى؟ من این کار را کردم تا نادان خطاى خود را بشناسد، و دانا بر عقیده خود استوار بماند، و اینکه شاید در این مدت آشتى و صلح، خدا کار امت را اصلاح کند و راه تحقیق و شناخت حق باز باشد، تا در جستجوى حق شتاب نورزند، و تسلیم اولین فکر گمراه کننده نگردند.

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۴:۲۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

ساواک دستور تبعید آیت‌الله پسندیده را صادر کرد. وی امور مربوط به دفتر امام خمینی را انجام می‌داد.


محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۴:۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۴:۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

آموزش نظامى (تاکتیکهاى رزم انفرادى) زره پوشیده ها را در پیشاپیش لشگر قرار دهید، و آنها که کلاه خود ندارند، در پشت سر قرار گیرند، دندانها را در نبرد روى هم بفشارید، که تاثیر ضربت شمشیر را بر سر کمتر مى کند، در برابر نیزه هاى دشمن، پیچ و خم به خود دهید که نیزه ها را مى لغزاند و کمتر به هدف اصابت مى کند، چشمها را فرو خوابانید، که بر دلیرى شما مى افزاید، و دل را آرام مى کند، صداها را آهسته و خاموش سازید که سستى را مى زداید. پرچم لشگر را بالا دارید و پیرامون آن را خالى مگذارید و جز به دست دلاوران و مدافعان سرسخت خود نسپارید، زیرا آنان که در حوادث سخت ایستادگى مى کنند،از پرچمهاى خود بهتر پاسدارى مى نمایند و آن را در دل لشگر نگاه مى دارند، و از هر سو، از پیش و پس و اطراف، مراقب آن مى باشند، نه از آن عقب مى مانند که تسلیم دشمن کنند و نه از آن پیشى مى گیرند که تنها رهایش سازند.

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۴:۲۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

امیراسدالله علم نخست‌وزیر اسبق به سمت وزیر دربار منصوب شد.


محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۴:۱۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۴:۱۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

هشدار از کوتاهى در نبرد گویى شما را در برخى از حمله ها، در حال فرار، ناله کنان چون گله اى از سوسمار مى نگرم که نه حقى را بازپس مى گیرید، و نه ستمى را باز مى دارید، اینک این شما و این راه گشوده، نجات براى کسى است که خود را به میدان افکنده به مبارزه ادامه دهد، و هلاکت از آن کسى است که سستى ورزد.

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۴:۱۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

امام خمینی دو روز پس از تبعید به عراق، هنگام عزیمت از کاظمین به سامرا، با استقبال پرشکوه مردم روبه‌رو شد.

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۴:۱۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۴:۱۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

آموزش روانى در جنگ. هر کدام از شما در صحنه نبرد با دشمن، در خود شجاعت و دلاورى احساس کرد، برادرش را سست و ترسو یافت، به شکرانه این برترى باید از او دفاع کند، آنگونه که از خود دفاع مى کند، زیرا اگر خدا خواست او را چون شما دلاور و شجاع گرداند، همانا مرگ به سرعت در جستجوى شماست، آنها که در نبرد مقاومت دارند، و آنها که فرار مى کنند، هیچ کدام را از چنگال مرگ رهایى نیست و همانا گرامیترین مرگها کشته شدن در راه خداست، سوگند به آن کس که جان پسر ابوطالب در دست اوست، هزار ضربت شمشیر بر من آسانتر از مرگ در بستر استراحت، در مخالفت با خداست.

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۴:۱۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

وضع بحرانی و در حال انفجار کشور که از ادامه تبعید رهبر نهضت اسلامی ایران ناشی می‏شد از یک سو، و عدم تمایل دولت ترکیه به ادامه زندانبانی خود از سوی دیگر، رژیم پهلوی را بر آن داشت که تبعیدگاه امام را تغییر دهد. از این رو، طی مذاکره سرّی با دولت عراق در قبال این تعهد که دولت ایران دخالتی در سرنوشت، آزادی و مدت اقامت امام در عراق نداشته باشد، عراقی‏ها با انتقال امام به عراق موافقت نمودند. 

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۴:۰۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۴:۰۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

(پس از پافشارى خوارج در شورشگرى، امام (ع) به قرارگاهشان رفت و فرمود:) آیا همه شما در جنگ صفین بودید؟ گفتند: بعضى بودیم و برخى حضور نداشتیم فرمود: به دو گروه تقسیم شوید، تا متناسب با هر کدام سخن گویم. دو دسته شدند، امام ندا درداد که: ساکت باشید، به حرفهایم گوش فرا دهید و با جان و دل به سوى من توجه کنید، و هر کس را براى گواهى سوگند دادم با علم گواهى دهد آنگاه سخنان طولانى مطرح فرمود که: (برخى از آن خطبه این است) سیاست استعمارى قرآن بر سر نیزه کردن آنگاه که شامیان در گرماگرم جنگ، و در لحظه هاى پیروزى ما، با حیله و نیرنگ، و مکر و فریبکارى قرآنها را بر سر نیزه بلند کردند شماها نگفتید که: (شامیان، برادران ما و هم آیین ما هستند؟ از ما مى خواهند از خطاى آنان بگذاریم. و راضى به حاکمیت کتاب خدا شده اند، نظر ما این است که حرفشان را قبول کنیم و از آنان دست برداریم؟)، اما من به شما گفتم که: این توطئه ظاهرش ایمان و باطن آن دشمنى و کینه توزى است، آغاز آن رحمت و پایان آن پشیمانى است، پس در همین حال به مبارزه ادامه دهید، و از راهى که در پیش گرفته اید منحرف نشوید، و در جنگ دندان بر دندان فشارید، و به هیچ ندایى گوش ندهید، زیرا اگر پاسخ داده شوند گمراه کننده اند،

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۴:۰۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

26 خرداد ماه یادآور سحرگاه خونینی است که رژیم شاه چهار مؤمن مجاهد را به سبب ایمان به خدا و تعهد به مرجع و فقیه عادل زمان و رهبر انقلاب اسلامی و به جرم دفاع از اسلام ناب محمدی (ص) و اعدام انقلابی حسنعلی منصور ، مزدور آمریکا ، به میدان تیر آوردند تا به خیال خام خود آنها را بکشند و یاران امام خمینی (ره) و اسلام را بترسانند. اما آنها همانند رهبرشان ، دلی آرام و قلبی مطمئن داشتند و با لبی پر لبخند به شهادت لبیک گفتند و جاودانه تاریخ دارای حیات طیبه شدند و خون پاکشان ، شوری دیگر در دل مردم خداخواه آفرید.

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۴:۰۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۴:۰۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

(پس از پذیرش (حکمیت) صفین، یکى از یاران گفت: ما را از حکمیت نهى فرمودى، سپس پذیرفتى و داور تعیین کردى، ما نمى دانیم کدام یک از این دو کار درست است؟ امام دست بر روى دست کوبید و با تاسف فرمود) علل شکست کوفیان و پذیرش (حکمیت) این سزاى کسى است که بیعت با امام خود را ترک گوید، و پیمان بشکند. به خدا سوگند! هنگامى که شما را به جنگ با معاویه فرا خواندم، خوشایندتان نبود، ولى خداوند خیر شما را در آن قرار داده بود، اگر مقاومت مى کردید، شما را راهنمائى مى کردم و اگر به انحراف مى رفتید شما را به راه راست برمى گرداندم، اگر سر باز مى زدید، دوباره شما را براى مبارزه آماده مى کردم، در آن صورت وضعیتى مطمئن داشتیم، اما دریغ، با کدام نیرو بجنگم؟ و به چه کسى اطمینان کنم؟ شگفتا، مى خواهم به وسیله شما بیماریها را درمان کنم ولى شما درد بى درمان من شده اید، کسى را مى مانم که خار در پایش رفته و با خار دیگرى مى خواهد آن را بیرون کشد، در حالى که مى داند خار در تن او بیشتر شکند و بر جاى ماند، خدایا! پزشکان این درد مرگبار به جان آمده، و آبرسان این شوره زار ناتوان شده است.

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۴:۰۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر
حسنعلی منصور فرزند علی منصور در سال 1302 در تهران به دنیا آمد و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، به استخدام وزارت امور خارجه درآمد. وی طی سال‏های دهه 1320، مدارج ترقی را پیمود تا این که پس از ورود به مجلس شورای ملی و سنا در شهریور 1342 و تاسیس حزب ایران نوین، راه برای صدارت او باز شد. حسنعلی منصور از اسفند 42 تا بهمن 43 به مدت کمتر از یک سال نخست وزیر بود. تصویب کاپیتولاسیون، افزایش قیمت بنزین و تبعید حضرت امام خمینی(ره) به عنوان نخستین گام اجرای روش او در اداره کشور محسوب می‏شد.
محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۴:۰۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۴:۰۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

یادآورى ویژگیهاى اهل بیت (ع) و اندرز یاران به خدا سوگند! تبلیغ رسالتها، وفاى به پیمانها، و تفسیر اوامر و هشدارهاى الهى به من آموزش داده شد، درهاى دانش و روشنایى امور انسانها نزد ما اهل بیت پیامبر (ص) است، آگاه باشید که قوانین دین یکى و راههاى آن آسان و راست است، کسى که از آن برود به قافله و سرمنزل رسد، و غنیمت برد، و هر کس که از آن راه نرود گمراه شده پشیمان گردد، مردم! براى آن روز که زاد و توشه ذخیره مى کنند، و اسرار آدمیان فاش مى گردد، عمل کنید، کسى که از خرد خویش بهره مند نگردد براى پند گرفتن از عقل و فکر دیگران عاجزتر است، که آن غائب براى کمک کردن از عقل حاضر او ناتوان تر است، از آتشى بپرهیزید که حرارتش شدید، و عمق آن ناپیدا، و زیور آن غل و زنجیر، آشامیدنى آن زردآب و چرک جوشان است، آگاه باشید! نام نیکى که خدا براى کسى میان مردم قرار دهد، بهتر از مالى است که براى دیگران باقى مى گذارد که او را ستایش نمى کنند

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۳:۵۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

امام خمینی که به ترکیه تبعید شده بود؛ ابتدا در شهر آنکارا اقامت نمودند ولی پس از مدتی محل اقامت امام خمینی در ترکیه از شهر آنکارا به «بورسا» در 460 کیلومتری غرب آنکارا انتقال یافت.

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۳:۵۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۳:۵۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

علل نکوهش کوفیان. شما را چه مى شود؟ هرگز ره رستگارى نپویید! و به راه عدل هدایت نگردید! آیا در چنین شرائطى سزاوارست که من از شهر خارج شوم؟ هم اکنون باید مردى از شما که من از شجاعت و دلاورى او راضى و به اطمینان داشته باشم، به سوى دشمن کوچ کند.

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۳:۵۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

کاپیتولاسیون یا حق قضاوت کنسولی، حقی است که به اتباع بیگانه داده می‌شود و آن ها را از شمول قوانین کشور مصون و مستثنی می کند؛ درواقع در صورت ارتکاب جرم در خاک کشور، دولت میزبان حق محاکمه آن مجرم را ندارد. کاپیتولاسیون ریشه در استعمار دارد و کشورهای استعمارگران این قانون را به کشورهای ضعیف تحت‌ سلطه تحمیل می‌کردند؛ کاپیتولاسیون در ایران طی معاهده ترکمانچای برای اتباع روسیه به رسمیت شناخته شد و پس از آن نیز برخی کشورهای استعمارگر دیگر، این امتیاز نامشروع را بعلت ضعف حکومت های قاجاریه کسب کردند؛ اما، کاپیتولاسیون در سال 1306، تحت فشار افکار عمومی و فضای حاکم بر روابط بین‌الملل پس از جنگ اول جهانی، لغو گردید.

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۳:۴۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۳:۴۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

ستودن یاران نیکوکار. شما یاران حق و برادران دینى من باشید، در روز جنگ چون سپر محافظ دورکننده ضربتها، و در خلوتها محرم اسرار منید، با کمک شما پشت کنندگان به حق را مى کوبم و به راه مى آورم، و فرمانبردارى استقبال کنندگان را امیدوارم، پس مرا، با خیرخواهى خالصانه، و سالم از هر گونه شک و تردید، یارى کنید، به خدا سوگند! من به مردم از خودشان سزاوارترم. (پس از جنگ صفین و نهروان، مردم را براى سرکوبى معاویه فرا خواند، سکوت کردند، فرمود شما را چه شده، آیا لال هستید؟ گروهى گفتند اى امیرالمومنین، اگر تو حرکت کنى با تو حرکت مى کنیم).

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۳:۴۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

امام که از حضور مستشاران نظامى و امنیتى امریکایى، انگلیسى و اسرائیلى و عملکرد زیانبار و اسارت آور آنها در کشور آگاهى داشت، چند روز پس از تصویب لایحه کاپیتولاسیون براى نظامیان امریکایى در مجلس شوراى ملى (21 مهر 1343) از ماجرا اطلاع یافت و با مطالعه متن صورت مذاکرات مجلس، به جزئیات آن ‏آگاه شد.

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۳:۴۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۳:۴۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

سرزنش انسانهاى خودپرست. نه اموال خود را در راه خدایى که آن مالها را روزى شما کرد مى بخشید، نه جانها را در راه خداى جان آفرین به خطر مى افکنید، دوست دارید مردم براى خدا شما را گرامى دارند اما خودتان مردم را در راه خدا گرامى نمى شمارید، از فرود آمدن در خانه هاى گذشتگان عبرت گیرید، و از جدایى با نزدیکترین برادران و دوستان پند پذیرید.

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۳:۳۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

پس از آن که کابینه اسداللَّه عَلَم، به دستور شاه، پیشنهاد آمریکا مبنی بر اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکایی را به صورت یک لایحه قانونی در دولت تصویب کرد، این لایحه در نهایت در یک جلسه پر سر و صدای مجلس شورای ملی با نطق موافقین و مخالفین علی‏رغم رأی بالای مخالفان، به تصویب رسید. با تصویب این قانون، مستشاران نظامی آمریکا در ایران از مصونیت‏ها و معافیت‏های قضایی بهره‏مند شدند. این مصوبه که به صورت قانونی، سند اسارت ملت و دولت ایران را به دست آمریکا امضا می‏نمود، در حقیقت، روح و جان انقلاب شاه و آمریکا بود که اینک برملا می‏گردید.

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۳:۳۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۳:۳۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

ویژگیهاى پیامبر اسلام (ع) خداوند پیامبر (ص) را فرستاد تا دعوت کننده به حق، و گواه اعمال خلق باشد، پیامبر (ص) بدون سستى و کوتاهى، رسالت پروردگارش را رسانید، و در راه خدا با دشمنانش بدون عذرتراشى جنگید، پیامبر (ص) پیشواى پرهیزکاران، و روشنى بخش چشم هدایت شدگان است. (و از همین خطبه است) اندرز یاران مردم اگر شما همانند من از آنچه بر شما پنهان است باخبر بودید، از خانه ها کوچ مى کردید، در بیابانها سرگردان مى شدید، و بر کردارتان اشک مى ریختید، و چونان زنان مصیبت دیده بر سر و سینه مى زدید، سرمایه خود را بدون نگهبان و جانشین رها مى کردید، و هر کدام از شما تنها بکار خود مى پرداختید، و به دیگرى توجهى نداشتید. 

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۳:۳۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

روز جمعه 11 مرداد 1342 مطابق با 12 ربیع الاول 1383، پاک روان، رییس سازمان جاسوسی باصطلاح امنیت ایران، به دیدار امام خمینی در پادگان عشرت آباد رفت و خطاب به سرهنگ مولوی، رییس سازمان جاسوسی تهران، اظهار داشت که "وسایل و اقدمات آزادی آقا را فراهم کنید که همین امروز از اینجا تشریف ببرند".امام خمینی باتفاق حضرت آیت الله آقای قمی با ماشین بنزی با همراهی سرهنگ مولوی و چند تن از مامورین ساواک از پادگان عشرت آباد به "داودیه" ، در 12 کیلومتری تهران، به خانه ای که مربوط به ساواک بود منتقل گردید.

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۳:۳۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۳:۳۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

دعا براى طلب باران خداوندا! کوههاى ما از بى آبى شکاف خورده، و زمین ما غبارآلود، و دامهاى ما در آغلهاى خود سرگردانند، و چون زن بچه مرده فریاد مى کشند، و از رفت و آمد بى حاصل به سوى چراگاهها و آبشخورها، خسته شده اند، بار خدایا! بر ناله گوسفندان و فریاد و آه شتران ماده رحمت آور، خدایا به سرگردانى آنها در راهها و ناله هاشان در خوابگاهها رحمت آور. بار خدایا! هنگامى به سوى تو بیرون آمدیم که خشکسالى پیاپى هجوم آورده، و ابرهاى پرباران از ما پشت کرده و خشک و نامهربان بدون بارش قطره اى باران گذشتند خدایا! تو امید هر بیچاره و حل کننده مشکلات هر طلب کننده مى باشى، خدایا تو را مى خوانیم، در این هنگام که همه ناامید شدند، و ابر رحمت بر ما نمى بارد، و حیوانات ما نابود گردیدند، ما را به کردار ما عذاب نکنى، و به گناهان ما کیفر ندهى. خدایا! رحمت خود را با ابر پرباران، و بهار پرآب، و گیاهان خوش منظر شاداب بر ما نازل فرما، بارانى درشت قطره بر ما فرو فرست که مردگان را زنده و آنچه از دست ما رفته به ما باز گرداند.

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۳:۳۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

در تاریخ ایران حق قضاوت کنسولی یا کاپیتولاسیون چند بار به بیگانگان اعطا شده است . شاه سلطان حسین صفوی و فتحعلیشاه (پس از شکست در جنگ ترکمانچای) ، از این امتیاز برای حفظ تاج و تخت خود استفاده نمودند تا از اشغال پایتخت توسط بیگانگان جلوگیری کنند. با این حال این عمل به قدری در نظر مردم قبیح جلوه میکرد که این پادشاهان به عنوان خائنین به ایران در تاریخ ثبت شده اند. اما باید گفت مفتضحانه‌ترین تصویب لایحه کاپیتولاسیون در زمان محمدرضاشاه رخ داد که در مجلس و آن هم در زمانی اعطا می‌گردید که اکثر مردم بیدار شده‌ بودند. سردمداران مملکت در ازای دریافت دویست‌میلیون‌دلار وام مرتکب چنین خیانتی ‌شدند.

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۳:۲۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۳:۲۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

ارزش ستایش و شهادت به یگانگى خدا ستایش خداوندى را سزاست که حمد و ستایش را به نعمتها، و نعمتها را به شکرگزارى پیوند داد، خداى را بر نعمتهایش آن گونه ستایش مى کنیم که بر بلاهایش، و براى به راه آوردن نفس سرکش که در برابر اوامر الهى سستى مى کند، و در ارتکاب زشتیها که نهى فرمود شتاب دارد، از خدا یارى مى خواهیم، و از گناهانى که علم خدا به آنها احاطه دارد و کتابش آنها را برشمرده و ثبت کرده، طلب آمرزش مى کنیم، علم خداوندى که کمتر نارسایى نداشته، و کتابى که چیزى را وانگذاشته است، به خدا ایمان داریم، ایمان کسى که غیبها را به چشم خود دیده، و بر آنچه وعده داده اند آگاه است، ایمانى که اخلاص آن شرک را زدوده، و یقین آن شک را نابود کرده است. و گواهى مى دهیم که خدایى نیست جز خداى یکتا، نه شریکى دارد و نه همتایى، و گواهى مى دهیم که حضرت محمد (ص) بنده و فرستاده اوست (که درود خدا بر او و خاندانش باد) این دو گواهى (شهادتین) گفتار را بالا مى برند، و کردار و عمل را به پیشگاه خدا مى رسانند، ترازویى که این دو گواهى را در آن نهند سبک نباشد، اگر بردارند با چیز دیگرى سنگین نخواهد شد.

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۳:۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

آیت‌الله روح‌الله کمالوند خرم‌آبادی‌ در سال‌ ۱۳۱۹ق در خرم‌آباد زاده‌ شد (شریف‌ رازی‌، ۵/۲۹؛ والیزاده‌ معجزی‌، ۲۵۱). وی‌ دوران‌ کودکی‌ و نوجوانی‌ را در خرم‌آباد سپری‌ کرد و خواندن‌ و نوشتن‌ و مقدمات‌ علوم‌ دینی‌ را نزد شیخ‌الاسلام‌ (عمویش‌) و مرحوم‌ آیت‌ الله سید ابوتراب‌ جزایری‌ فراگرفت‌  (کاظمی‌، ۱۴۷؛ والیزاده‌ معجزی‌ ۱۵۱-۱۵۲). به‌ سال ۱۳۳۶ق / ۱۲۹۶ش‌ در ۱۷ سالگی‌ رهسپار بروجرد شد و به‌ جرگه‌ی‌ شاگردان‌ آیت‌الله حاج‌ آقا حسین‌ بروجردی‌ درآمد (شریف‌ رازی‌، ۵/۲۹؛ والیزاده‌ معجزی‌، ۲۵۲).  دو سال‌ نزد ایشان‌ و دیگر علمای‌ بروجرد درس‌ خواند و سپس‌ در سال‌ ۱۳۳۸ق/ ۱۲۹۸ ش‌ راهی‌ اراک‌ شد و به‌ حلقه‌ی‌ درس‌ آیت‌الله حاج‌ شیخ‌ عبدالکریم‌ حائری‌ پیوست‌ (والیزاده‌ معجزی‌، ۲۵۲، کاظمی‌، ۱۴۷). در سال‌ ۱۳۴۰ق / ۱۳۰۰ش‌ که‌ حوزه‌ی‌ علمیه‌ی‌ اراک‌ به‌ قم‌ انتقال‌ یافت‌، به‌ همراه‌ دیگر شاگردان‌ آیت‌الله حائری‌ به‌ آن‌ شهر مهاجرت‌ کرد و در حوزه‌ی‌ علمیه‌ی‌ قم‌ تا سال‌ ۱۳۰۶ش‌ مشغول‌ تحصیل‌ بود (شریف‌ رازی‌، ۵/۲۹).در این‌ زمان‌ وی‌ یکی‌ از شاگردان‌ معروف‌ و خوش‌استعداد آیت‌الله حائری‌ بود و در فقه‌ و اصول‌ با آیت‌الله گلپایگانی‌ و در فلسفه‌ با حضرت‌ امام‌ هم‌ بحث‌ بود  (طاهری‌ خرم‌ آبادی‌، ۶۲). او از آیت‌الله حائری‌ اجازه‌ی‌ اجتهاد گرفت‌  (کاظمی‌،۱۸۰؛ طاهری‌ خرم‌ آبادی‌، س‌. ش‌ ۱۵)  و علوم‌ معقول‌ را نزد میرزا علی‌ اکبر یزدی‌ خواند  (والیزاده‌ معجزی‌، ۲۵۲، شریف‌ رازی‌، ۵/۲۹). از مرحوم‌ حاج‌ شیخ‌ عباس‌ قمی‌ اجازه‌ی‌ روایت‌ دریافت‌ کرد  (کاظمی‌، ۱۴۷)  و دوستی‌ ناگسستنی‌ او با حضرت‌ امام‌ طی‌ این‌ دوره‌ پی‌ریزی‌ شد.

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۳:۲۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۳:۲۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

پرهیز دادن از دنیاپرستى شما را از دنیاپرستى مى ترسانم، زیرا منزلگاهى براى کوچ کردن، نه منزلى براى همیشه ماندن است، دنیا خود را با غرور زینت داده و با زینت و زیبایى مى فریبد، خانه اى که نزد خداوند بى مقدار است زیرا که حلال آن با حرام، و خوبى آن با بدى، و زندگى در آن با مرگ، و شیرینى آن با تلخیها درآمیخته است، خداوند آن را براى دوستانش انتخاب نکرد. و در بخشیدن آن به دشمنانش دریغ نفرمود خیر دنیا اندک و شر آن آماده و فراهم آمده اش پراکنده، و ملک آن غارت شده، و آبادانى آن رو به ویرانى نهاده است، چه ارزشى دارد خانه اى که پایه هاى آن در حال فرو ریختن و عمر آن چون زاد و توشه پایان مى پذیرد؟ و چه لذتى دارد زندگانى که چونان مدت سفر به آخر مى رسد؟ روش برخورد با دنیا مردم! آنچه را خدا واجب کرده جزو خواسته هاى خود بدانید، و در پرداختن حقوق الهى از او یارى طلبید، و پیش از آنکه مرگ شما را بخواند گوش به دعوت او دهید، همانا زاهدان اگر چه خندان باشند، قلبشان مى گرید، و اگر چه شادمان باشند اندوه آنان شدید است، و اگر چه براى نعمتهاى فراوان مورد غبطه دیگران قرار گیرند اما با نفس خود در دشمنى بسیارى قرار دارند.

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۳:۲۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

امام خمینی در روز عاشورای 1383 ه . ق مطابق سیزدهم خرداد 1342 سخنرانی تاریخی در مدرسه فیضیه علیه رژیم شاه و عمال و اربابان آن انجام دادند که در حقیقت نقطه عطفی برای انقلاب اسلامی ایران به شمار می رود . در این سخنرانی امام اعلام داشتند که هدف نهضت مبارزه با شاه و اسرائیل و حفظ اسلام از خطر این دو می باشد .

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۳:۲۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۳:۱۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

عجز انسان از درک فرشتگان، (فرشته مرگ) آیا هنگامى که فرشته مرگ به خانه اى درآمد، از آمدن او آگاه مى شوى؟ آیا هنگامى که یکى را قبض روح مى کند او را مى بینى؟ بچه را چگونه در شکم مادر مى میراند؟ آیا از راه اندام مادر وارد مى شود؟ یا روح به اجازه خداوند به سوى او مى آید؟ یا همراه کودک در شکم مادر به سر مى برد؟ آن کس که آفریده اى چون خود را نتواند توصیف کند. چگونه مى تواند خداى خویش را توصیف نماید؟

محمد قربان پور
۲۷ آبان ۹۳ ، ۰۳:۱۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

شهید حاج اسماعیل رضایی و شهید طیب حاج رضایی، از بارفروشان میدان بار تهران بودند که در برپایی قیام 15 خرداد 1342 نقش مؤثری داشتند. پس از واقعه 15 خرداد، طیب حاج رضایی به عنوان یکی از محرکین اصلی تحت تعقیب قرار گرفت به طوری که فرمانداری نظامی تهران طی گزارشی ویژه، به شاه اعلام کرد شخص طیب حاج رضایی مسئوول اصلی این اقدامات است. از آن پس، طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی دستگیر شدند و به مدت 5 ماه در زندان رژیم منفور پهلوی زیر شکنجه‏ ها مقاومت کردند.

محمد قربان پور
۱۴ آبان ۹۳ ، ۰۲:۲۶ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۱۴ آبان ۹۳ ، ۰۲:۲۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

هشدار از دنیاپرستى پس از ستایش پروردگار، همانا من شما را از دنیاى حرام مى ترسانم، زیرا در کام شیرین و در دیده انسان سبز و رنگارنگ است، در شهوات و خواهشهاى نفسانى پوشیده شده، و با نعمتهاى زودگذر دوستى مى ورزد، با متاع اندک زیبا جلوه مى کند، و در لباس آرزوها خود را نشان مى دهد، و با زینت غرور خود را مى آراید، شادى آن دوام ندارد، و کسى از اندوه آن ایمن نیست شناخت ماهیت دنیا دنیاى حرام بسیار فریبنده و بسیار زیان رساننده است، دگرگون شونده و ناپایدار، فناپذیر و مرگبار، و کشنده اى تبهکار است، و آ نگاه که به دست آرزومندان افتاد و با خواهشهاى آنان دمساز شد مى نگرند که جز سرابى بیش نیست که خداى سبحان فرمود: (زندگى چون آبى ماند که از آسمان فرو فرستادیم و به وسیله گیاهان فراوان رویید سپس خشک شده، باد آنها را پراکنده نمود و خدا بر همه چیز قادر و تواناست).

محمد قربان پور
۱۴ آبان ۹۳ ، ۰۲:۲۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

پس از دستگیری امام خمینی(ره) و وقوع قیام خونین 15 خرداد 1342، حوزه‏های علمیه عراق و نیز مردم شهرهای ایران حمایت خود را از امام و تنفر خویش را نسبت به اعمال وحشیانه رژیم شاه اعلام نمودند و خواستار آزادی فوری رهبر نهضت اسلامی ایران شدند. در ادامه این اعتراضات، اعتصاب سراسری تهران در 21 خرداد 1342 به مناسبت هفتم فاجعه خونین 15 خرداد، ضربه‏ای بود که رژیم طاغوت را درمانده‏تر کرد. همچنین مهاجرت علما و مراجع قم و مشهد و علمای سرشناس شهرستان‏ها به تهران موجب شد که رژیم، تن به سیاست آرام‏سازی و تشنج‏زدایی زند و با آزادنمایی رهبر نهضت اسلامی ایران، خشم‏ها را فرو نشاند.

محمد قربان پور
۱۴ آبان ۹۳ ، ۰۲:۲۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۱۴ آبان ۹۳ ، ۰۲:۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر