میدان انقلاب

میدان انقلاب

روزنوشت:

ترک عادت های بد حس خوب شدن به انسان میدهد
{93/7/4}

طبقه بندی موضوعی

خطبه صد و پانزده:در اندرز به یاران

سه شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۳، ۰۳:۳۵ ق.ظ

ویژگیهاى پیامبر اسلام (ع) خداوند پیامبر (ص) را فرستاد تا دعوت کننده به حق، و گواه اعمال خلق باشد، پیامبر (ص) بدون سستى و کوتاهى، رسالت پروردگارش را رسانید، و در راه خدا با دشمنانش بدون عذرتراشى جنگید، پیامبر (ص) پیشواى پرهیزکاران، و روشنى بخش چشم هدایت شدگان است. (و از همین خطبه است) اندرز یاران مردم اگر شما همانند من از آنچه بر شما پنهان است باخبر بودید، از خانه ها کوچ مى کردید، در بیابانها سرگردان مى شدید، و بر کردارتان اشک مى ریختید، و چونان زنان مصیبت دیده بر سر و سینه مى زدید، سرمایه خود را بدون نگهبان و جانشین رها مى کردید، و هر کدام از شما تنها بکار خود مى پرداختید، و به دیگرى توجهى نداشتید. 

افسوس، آنچه را به شما تذکر دادند فراموش کردید، و از آنچه شما را ترساندند، ایمن گشتید، گویا عقل از سرتان پریده، و کارهاى شما آشفته شده است. تعریف یارانى که به شهادت رسیدند به خدا سوگند! دوست داشتم که خدا میان من و شما جدایى اندازد، و مرا به کسى که نسبت به من سزاوارترست ملحق فرماید به خدا سوگند! آنان مردمى بودند، نیک اندیش، ترجیح دهنده بردبارى، گویندگان حق، و ترک کنندگان ستم، پیش از ما به راه راست قدم گذاشته، و شتابان رفتند، در به دست آوردن زندگى جاویدان آخرت، و کرامت گوارا، پیروز گردیدند. خبر از خونریزى و شکمبارگى حجاج بن یوسف ثقفى. آگاه باشید! به خدا سوگند پسرکى از طایفه ثقیف (حجاج بن یوسف) بر شما مسلط مى گردد که هوسباز و گردنکش و ستمگر است، سبزه زارهاى شما را (اموال و داراییها) مى چرد و چربى شما را آب مى کند، ابووذحه: بس کن. (وذحه، نوعى سوسک است، چون ماجرایى با حجاج دارد، او را (ابووذحه) خطاب فرمود، که اینجا جاى آوردن آن نیست (مى گویند وذحه، سوسک مخصوصى است حجاج را گزید که بدنش ورم کرد و مرد)

۹۳/۰۸/۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد قربان پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی