میدان انقلاب

میدان انقلاب

روزنوشت:

ترک عادت های بد حس خوب شدن به انسان میدهد
{93/7/4}

طبقه بندی موضوعی

۳۶ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

محمدرضا پهلوی می‏خواست در داخل کشور، مرکز همه قدرت‏ها باشد و تصور می‏کرد از این طریق می‏تواند در ردیف سران کشورهای بزرگ درآید، از این رو در یازدهم اسفند 1353، طی سخنانی، آغاز عصر رستاخیز را اعلام کرد و نوید تشکیل یک حزب واحد و سراسری را داد. به این ترتیب احزاب موجود برچیده شدند و حزب رستاخیز ملت به عنوان تنها حزب قانونی مطرح شد. در ایران، برای نخستین بار بود که نظام تک حزبی استقرار می‏یافت که البته آن هم همچون نظام‏های چند حزبی قبلی، بیشتر جنبه صوری و ظاهری داشت و عمدتاً به عنوان یکی از ابزارهای حکومتی به کار گرفته شد. شاه با ایجاد این حزب، رکن چهارمی به سه رکن بوروکراسی، ارتش و دربار افزود؛ در حالیکه این رکن در مقایسه با دیگر ارکان حکومتی رژیم، از قدرت و نفوذ و تاثیرگذاری کمتری برخوردار بود. نخستین ثمره شوم حزب رستاخیز، دوره بیست و چهارم به عنوان آخرین دوره مجلس شورای ملی بود که توسط این حزب آماده و در شهریور 1354، افتتاح گردید.

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۴:۳۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۴:۳۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

شناسایى طلحه و زبیر بخدا سوگند! طلحه و زبیر و پیروانشان، نه منکرى در کارهاى من سراغ دارند که برابر آن بایستند، و نه میان من و خودشان راه انصاف پیمودند، آنها حقى را مى طلبند که خود ترک کرده اند، و انتقام خونى را مى خواهند که خود ریخته اند، اگر من در ریختن این خون شریکشان بودم آنها نیز از آن سهمى دارند، و اگر خودشان تنها این خون را ریخته اند، باید از خود انتقام بگیرند. اولین مرحله عدالت آنکه خود را محکوم کنند، همانا آگاهى حقیقت بینى، با من همراه است، نه حق را از خود پوشیده داشته ام و نه بر من پوشیده بود، همانا ناکثین (اصحاب جمل) گروهى سرکش و ستمگرند، خشم و کینه، و زهر عقرب، و شبهاتى چون شب ظلمانى در دلهایشان وجود دارد، در حالى که حقیقت پدیدار و باطل ریشه کن شده، و زبانش از حرکت بر ضد حق فرومانده است.

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۴:۳۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

شهید آیت ا... حسین غفاری، در سال 1295 در آذرشهر تبریز متولد شد و دیری نپایید که پدرش را از دست داد و پس از طی تحصیلات مقدماتی، عازم تبریز شد و 30 سال فقیرانه زندگی کرد و به تحصیل علوم دینی پرداخت. در سال 1324 عازم قم گردید و در محضر بزرگانی چون آیت ا... بروجردی به کسب فیض پرداخت و پس از 11 سال راهی تهران شد. ایشان در سال 1340، زمانی که حسنعلی منصور، طرح انجمن های ایالتی و ولایتی را مطرح کرد، به فعالیت علیه این لوایح پرداخت و تا قیام پانزده خرداد، با سخنرانی های خود به افشای ماهیت رژیم پهلوی پرداخت.

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۴:۳۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۴:۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

بیعت بى همانند بیعت شما مردم! با من بى مطالعه و ناگهانى نبود، و کار من و شما یکسان نیست، من شما را براى خدا مى خواهم و شما مرا براى خود مى خواهید. اى مردم براى اصلاح خودتان مرا یارى کنید، به خدا سوگند! که داد ستمدیده را از ظالم ستمگر بستانم، و مهار ستمگر را بگیرم و به آبشخور حق وارد سازم گرچه تمایل نداشته باشد.

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۴:۲۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

در زمانی که سالیانی از تبعید حضرت امام خمینی(ره) به نجف اشرف می‏گذشت و اختناق حاکم بر کشور اجازه فعالیتی علیه رژیم پهلوی را به کسی نمی‏داد، آیت‏اللَّه دکتر محمد مفتح از روحانیان شاخص و مبارز پیرو امام، علاوه بر فعالیت‏های پراکنده در مجامع مذهبی و علمی، امامت مسجد جاوید تهران را برعهده گرفت.

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۴:۱۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۴:۱۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

شناخت دشمنان امام (ع) اى فرزند لعنت شده دم بریده، و درخت بى ریشه و شاخ و برگ، تو مرا کفایت مى کنى؟ به خدا سوگند! کسى را که تو یاور باشى خدایش نیرومند نگرداند، و آن کس را که تو دستگیرى، برجاى نمى ماند، از نزد ما بیرون شو، خدا خیر را از تو دور سازد، پس هر چه خواهى تلاش کن خداوند تو را باقى نگذراد، اگر از آنچه مى توانى انجام ندهى.

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۴:۱۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

هنری کیسینجر وزیر امور خارجه آمریکا وارد تهران شد.


محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۴:۰۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۴:۰۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

مشاوره نظامى خداوند به پیروان این دین وعده داد که اسلام را سربلند و نقاط ضعف مسلمین را جبران کند، خدایى که مسلمانان را به هنگام کمى نفرات یارى کرد، و آنگاه که نمى توانستند از خود دفاع کنند، از آنها دفاع کرد، اکنون زنده است و هرگز نمى میرد. هرگاه خود به جنگ دشمن روى و با آنان روبرو گردى و آسیبى بینى، مسلمانان تا دورترین شهرهاى خود، دیگر پناهگاهى ندارند و پس از تو کسى نیست تا بدان روآورند. مرد دلیرى را به سوى آنان روانه کن، و جنگ آزمودگان و خیرخواهان را همراه او کوچ ده، اگر خدا پیروزى داد چنان است که تو دوست دارى، و اگر کار دیگرى مطرح شد، تو پناه مردمان و مرجع خواهى بود.


محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۴:۰۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

در هشتمین روز از ماه رمضان 1393 ق برابر با 14 مهر 1352 ش، ارتش‏های مصر و سوریه با هماهنگی یکدیگر به نیروهای اسرائیلی مستقر در کانال سوئز و ارتفاعات جولان حمله کردند و این دو منطقه اشغال شده توسط صهیونیست‏ها را باز پس گرفتند. در این جنگ که به نام "جنگ رمضان" موسوم شد شکستن خط بارلو در صحرای سینا به عنوان یکی از افتخارات ارتش مصر ثبت گردید.

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۳:۵۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۳:۵۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

عظمت پروردگار دنیا و آخرت، خدا را فرمانبردار است، و سررشته هر دو به دست او است، آسمانها و زمینها کلیدهاى خویش را به او سپردند، و درختان شاداب و سرسبز، صبحگاهان و شامگاهان در برابر خدا سجده مى کنند، و از شاخه هاى درختان نور سرخ رنگى شعله ورشده، به فرمان او میوه هاى رسیده را به انسانها تقدیم مى دارند.

ویژگیهاى قرآن. کتاب خدا قرآن در میان شما سخنگویى است که هیچگاه زبانش از حق گویى کند و خسته نشده، و همواره گویاست، خانه اى است که ستونهاى آن هرگز فرو نمى ریزد، و صاحب عزتى است که یارانش هرگز شکست ندارند.

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۳:۵۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

20 مهر 1350 با قرائت خطابه محمدرضا پهلوی در برابر مقبره کوروش هخامنشی در پاسارگاد، جشنهای 2500ساله شاهنشاهی آغاز شد. جشنهای 2500ساله شاهنشاهی که با هدف بزرگداشت 25 قرن حکومت پادشاهی در ایران ترتیب یافت بیش از سیصد میلیون دلار هزینه دربر داشت‌. این درحالی بود که متجاوز از نیمی از جمعیت کشور در روستاها و حومه شهرهای بزرگ در فقر و فلاکت زندگی می‌کردند. هدف اصلی شاه از برپایی اینگونه جشن ها، بزرگ جلوه دادن عظمت دستگاه شاهی و شخص خود بود تا در لابلای زرق وبرق اشیاء گران‌قیمت و کم نظیری که دستور تهیه آنها با قیمتهای گزاف از جیب ملت ایران داده می‌شد، چهره سست اراده‌، مردد و ضعیف خود را پنهان سازد.

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۳:۵۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۳:۴۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

ستایش پروردگار خدا را ستایش مى کنیم بر آنچه گرفته، و بخشیده، بر نعمتهایى که عطا کرد و آزمایشهایى که انجام داد، خداوندى که بر هر چیز پنهانى آگاه و در باطن هر چیزى حضور دارد، به آنچه در سینه هاست آگاه و بر آنچه دیده ها دزدانه مى نگرد داناست، و گواهى مى دهم که خدا یکى و جز او خدایى نیست، و گواهى مى دهم که حضرت محمد (ص) برگزیده و فرستاده اوست، آن گواهى که با او درون و بیرون، قلب و زبان، هماهنگ باشد.

یاد مرگ. به خدا سوگند! اینکه مى گویم بازى نیست، جدى و حقیقت است، دروغ نیست، و آن چیزى جز مرگ نیست، که بانگ دعوت کننده اش رسا، و به سرعت همه را میراند، پس انبوه زندگان، و طرفداران، تو را فریب ندهند، همانا گذشتگان را دیدى که ثروتها اندوختند و از فقر و بیچارگى وحشت داشتند، و با آرزوهاى طولانى فکر مى کردند در امانند، و مرگ را دور مى پنداشتند، دیدى چگونه مرگ بر سرشان فرود آمد؟ و آنان را از وطنشان بیرون راند؟ و از خانه امن کوچشان داد؟ که به چوبه تابوت نشستند، و مردم آن را دست به دست مى کردند؟ و بر دوش گرفته و با سرانگشت خویش نگاه مى داشتند؟ آیا ندیدید آنان را که آرزوهاى دور و دراز داشتند، و کاخهاى استوار مى ساختند، و مالهاى فراوان مى اندوختند؟ چگونه خانه هایشان گورستان شد؟ و اموال جمع آورى شده شان تباه و پراکنده و از آن وارثان گردید؟ و زنان آنها با دیگران ازدواج کردند؟ نه مى توانند چیزى به حسنات بیفزایند و نه از گناه توبه کنند! تقوى و روش برخورد با دنیا کسى که جامه تقوا بر قلبش بپوشاند، کارهاى نیکوى او آشکار شود، و در کارش پیروز گردد، پس در به دست آوردن بهره هاى تقوا فرصت غنیمت شمارید، و براى رسیدن به بهشت جاویدان رفتارى متناسب با آن انجام دهید، زیرا دنیا براى زندگى همیشگى شما آفریده نشد، گذرگاهى است تا در آن زاد و توشه آخرت بردارید، پس با شتاب، آماده کوچ کردن باشید و مرکبهاى راهوار براى حرکت مهیا دارید.

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۳:۴۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

جزیره بحرین واقع در جنوب خلیج فارس، تا اوایل دوران قاجار تحت نظر ایران اداره می‏شد ولی پس از چند سال، انگلیسی‏ها به بهانه اینکه ایران فاقد نیروی دریایی است، طی قراردادی با قاجار، حفظ امنیت خلیج فارس و بحرین برعهده نیروی دریایی بریتانیا گذاشته شد. این حاکمیت که بیش از یکصد و پنجاه سال به طول انجامید، بعدها به طور مکرر مورد مخالفت دولت‏های وقت ایران واقع می‏گردید ولی هر بار به نحوی با شکست مواجه می‏شد.

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۳:۳۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۳:۳۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

نکوهش کوفیان اى مردم رنگارنگ، و دلهاى پریشان و پراکنده، که بدنهایشان حاضر و عقلهایشان از آنها غایب و دور است، من شما را به سوى حق مى کشانم، اما چونان گوسفندانى که از غرش شیر فرار کنند مى گریزید، هیهات که با شما بتوانم تاریکى را از چهره عدالت بزدایم، و کجى ها را که در حق راه یافته راست نمایم.

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۳:۳۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

«به خدا سوگند اگر مرا بکشید و خونم را بر زمین بریزید، در هر قطره خونم نام مقدس خمینی را خواهید یافت» ( آیت‌ا... سعیدی خطاب به عوامل رژیم ) مجاهد شهید حضرت آیت‌ا... محمدرضا سعیدی در دوم اردیبهشت 1308 چشم به جهان گشود. در کودکی مادرش را از دست داد و تحت نظر پدر مشغول تحصیل شد. پس از تحصیل در حوزه‌های مشهد و قم و استفاده از محضر بزرگانی چون آیت‌ا... بروجردی و حضرت امام خمینی (ره) به اجتهاد رسید.

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۳:۳۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۳:۳۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

خداگرایى در مبارزه با ستمگران. اى اباذر! همانا تو براى خدا به خشم آمدى، پس امید به کسى داشته باش که به خاطر او غضبناک شدى، این مردم براى دنیاى خود از تو ترسیدند، و تو بر دین خویش از آنان ترسیدى، پس دنیا را که به خاطر آن از تو ترسیدند به خودشان واگذار، و با دین خود که براى آن ترسیدى از این مردم بگریز، این دنیاپرستان چه محتاجند به آنکه تو آنان را ترساندى، و چه بى نیازى از آنچه آنان تو را منع کردند، و به زودى خواهى یافت که چه کسى فردا سود مى برد؟ و چه کسى بر او بیشتر حسد مى ورزند؟ اگر آسمان و زمین درهاى خود را بر روى بنده اى ببندند و او از خدا بترسد، خداوند راه نجاتى از میان آن دو براى او خواهد گشود، آرامش خود را تنها در حق جستجو کن، و جز باطل چیزى تو را به وحشت نیاندازد، اگر تو دنیاى این مردم را مى پذیرفتى، تو را دوست داشتند و اگر سهمى از آن برمى گرفتى دست از تو برمى داشتند.

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۳:۳۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

در روز 22 اردیبهشت ۱۳۵۰ جزیره بحرین، استان چهاردهم ایران در پی جدایی از سرزمین مادری، اعلام استقلال کرد.

جدایی‌خواهی در بحرین زمانی پدیدار شد که این منطقه از ۱۸۹۲ میلادی تحت سلطه کامل بریتانیا درآمد. پیش از این بریتانیا از طریق انعقاد قراردادهای گوناگون کوشیده بود تا این سرزمین را تحت حاکمیت خود درآورد. نخستین قیام عمومی بحرین در مارس ۱۸۹۵ در مخالفت با شیخ عیسی بن علی نخستین حاکم از سلسله آل‌خلیفه شکل گرفت‌. این قیام با دخالت سرهنگ آرنولد ویلسون، نماینده دولت بریتانیا در خلیج فارس سرکوب شد و بازداشت و تبعید ناراضیان به «زباره» در شمال شبه جزیره قطر را در پی داشت و درگیری‌های شدیدی را میان قطر و بحرین بوجود آورد. این موضوع باعث شد قطر با انعقاد قراردادی خود را تحت‌الحمایه بریتانیا کند. این رویداد نقطه آغاز بیش از یک قرن کشمکش سیاسی و نظامی میان بحرین و قطر بود.
محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۳:۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۳:۲۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

وصف جامعه مسخ شده مسلمین. بندگان خدا! شما و آنچه از این دنیا آرزومندید، مهمانانى هستید که مدتى معین براى شما قرار داده شد، بدهکارانى هستید که مهلت کوتاهى در پرداخت آن دارید، و اعمال شما همگى حفظ مى شود، چه بسیارند تلاشگرانى که به جایى نرسیدند، و زحمتکشانى که زیان دیدند. در روزگارى هستید که خوبى در آن پشت کرده و مى گذرد، و بدى رویگردان شده، پیش مى تازد، و طمع شیطان در هلاکت مردم بیشتر مى گردد، هم اکنون روزگارى است که ساز و برگ شیطان تقویت شده، نیرنگ و فریبش همگانى گشته، و به دست آوردن شکار براى او آسان است، به هر سو مى خواهى نگاه کن! آیا جز فقیرى مى بینى که با فقر دست و پنجه نرم مى کند؟ یا ثروتمندى که نعمت خدا را کفران کرده و با بخل ورزیدن در ادا حقوق الهى، ثروت فراوانى گرد آورده است؟ یا سرکشى که گوش او از شنیدن پند و اندرزها کر است؟ 

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۳:۲۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

در آستانه سفر ولیعهد اسپانیا و همسرش به تهران، روزنامه‌های اسپانیا، به اختناق و عدم دمکراسی در ایران انتقاد کردند.


محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۳:۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۳:۱۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

پیشگویى امام (ع) نسبت به حوادث مهم شهر بصره اى احنف! گویا من او را مى بینم که با لشگرى بدون غبار و سر و صدا، و بدون حرکات لگامها، و شیهه اسبان، به راه افتاده، زمین را زیر قدمهاى خود چون گام شترمرغان درمى نوردند، پس واى بر کوچه هاى آباد و خانه هاى زینت شده بصره که بالهایى چونان بال کرکسان و ناودانهایى چون خرطومهاى پیلان دارد. واى بر اهل بصره که بر کشتگان آنان نمى گریند، و از گمشدگانشان کسى جستجو نمى کند، من دنیا را برو، بر زمین کوبیده و چهره اش را به خاک مالیدم، و بیش از آنچه ارزش دارد، بهایش نداده ام، و با دیده اى که سزاوارست به آن نگریسته ام.

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۳:۱۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

متن گفتگوی نماینده سازمان الفتح با امام خمینی به 4 زبان عربی، فارسی، انگلیسی و ترکی چاپ شد تادر ایام حج آینده (بهمن 47) میان حجاج پخش شود.

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۳:۱۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۳:۱۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

(خوارج عقیده داشتند: کسى که گناه کبیره انجام دهد کافر و از اسلام خارج شده است، مگر توبه کند و دوباره مسلمان گردد) افشاء گمراهى خوارج پس اگر چنین مى پندارید که من خطا کرده و گمراه شدم، پس چرا همه امت محمد (ص) را به گمراهى من گمراه مى دانید؟ و خطاى مرا بحساب آنان مى گذراید؟ و آنان را براى خطاى من کافر مى شمارید؟ شمشیرها را بر گردن نهاده، کورکورانه فرود مى آورید و گناهکار و بیگناه را به هم مخلوط کرده همه را یکى مى پندارید؟

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۳:۱۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

جهان پهلوان غلامرضا تختی در شهریور 1309 ش در یکی از محلات جنوبی تهران و در خانواده‏ای متوسط به دنیا آمد. وی از کودکی به ورزش روی آورد و ورزش را فقط برای سلامتی و تندرستی بدن می‏خواست. او در عین حال به نجاری مشغول بود تا این که در بیست سالگی در اولین مسابقات قهرمانی کشتی کشوری شرکت کرد.

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۳:۰۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۳:۰۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

عدالت اقتصادى امام (ع) آیا به من دستور مى دهید براى پیروزى خود، از جور و ستم درباره امت اسلامى که بر آنها ولایت دارم، استفاده کنم؟ به خدا سوگند! تا عمر دارم، و شب و روز برقرار است، و ستارگان از پى هم طلوع و غروب مى کنند، هرگز چنین کارى نخواهم کرد! اگر این اموال از خودم بود به گونه اى مساوى در میان مردم تقسیم مى کردم تا چه رسد که جزو اموال خداست، آگاه باشید! بخشیدن مال به آنها که استحقاق ندارند، زیاده روى و اسراف است، ممکن است در دنیا ارزش دهنده آن را بالا برد اما در آخرت پست خواهد کرد، در میان مردم ممکن است گرامیش بدارند اما در پیشگاه خدا خوار و ذلیل است. هیچ کس مالش در راهى که خدا اجازه نفرمود مصرف نکرد و به غیر اهل آن نپرداخت جز آنکه خدا او را از سپاس آنان محروم فرمود، و دوستى آنها را متوجه دیگرى ساخت، پس اگر روزى بلغزد و محتاج کمک آنان گردد، بدترین رفیق و سرزنش کننده ترین دوست خواهند بود.

محمد قربان پور
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۳:۰۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر