میدان انقلاب

میدان انقلاب

روزنوشت:

ترک عادت های بد حس خوب شدن به انسان میدهد
{93/7/4}

طبقه بندی موضوعی

۷۵ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

روز 28 مرداد یادآور کودتای ننگین و سیاهی است که شیرینی نهضت ملی شدن صنعت نفت را در کام ملت ایران تلخ کرد. پس از پیروزی قیام سی تیر به رهبری آیت‌الله کاشانی که باعث روی کار آمدن مجدد دکتر محمد مصدق شد، مصدق در صدد افزایش اختیارات خود و محدود کردن اختیارات مجلس شورای ملی برآمد و بنای اختلاف با آیت‌الله کاشانی را گذاشت. بدین ترتیب او بدون توجه به نقش و رهبری آیت‌الله کاشانی در قیام سی تیر که منجر به روی کار آمدن مجدد او شد، به پیاده نمودن شعار «جدایی دین از سیاست» پرداخت و برخی روحانیون و نزدیکان آیت‌الله کاشانی را دستگیر کرد.

محمد قربان پور
۲۵ مهر ۹۳ ، ۰۴:۳۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۲۵ مهر ۹۳ ، ۰۴:۳۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

ویژگیهاى علمى و سیاسى امام على (ع) پس از حمد و ستایش پروردگار، اى مردم! من بودم که چشم فتنه را کندم، و جز من هیچ کس جرات چنین کارى را نداشت، آنگاه که امواج سیاهیها بالا گرفت و به آخرین درجه شدت خود رسید، پس از من بپرسید پیش از آنکه مرا نیابید سوگند به خدایى که جانم در دست اوست، نمى پرسید از چیزى که میان شما تا روز قیامت مى گذرد، و نه از گروهى که صد نفر را هدایت یا گمراه مى سازد، جز آنکه شما را آگاه مى سازم و پاسخ مى دهم. 

محمد قربان پور
۲۵ مهر ۹۳ ، ۰۴:۳۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

زمینه‏ های کودتای 28 مرداد 1332 که از ماه‏ها قبل ایجاد شده بود، باعث گردید که شاه نگران حضور خود در ایران باشد و می‏خواست هنگام کودتا علیه دکتر مصدق در کشور نباشد. در همین ایام توافق انگلستان و آمریکا برای ساقط کردن حکومت مصدق که قبلاً طرح ریزی شده بود به مرحله اجرا درآمد. شاه در 22 مرداد حکم عزل مصدق و نخست وزیری سرلشکر زاهدی را صادر نمود و خود پس از صدور فرمان، به رامسر عزیمت کرد.

محمد قربان پور
۲۵ مهر ۹۳ ، ۰۴:۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۲۵ مهر ۹۳ ، ۰۴:۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

علل کناره گیرى از خلافت مرا بگذارید و دیگرى را به دست آرید، زیرا ما به استقبال حوادث و امورى مى رویم که رنگارنگ و فتنه آمیز است، و چهره هاى گوناگون دارد و دلها بر این بیعت ثابت و عقلها بر این پیمان استوار نمى ماند، چهره افق حقیقت را (در دوران خلافت سه خلیفه) ابرهاى تیره فساد گرفته، و راه مستقیم حق ناشناخته ماند. آگاه باشید! اگر دعوت شما را بپذیرم بر اساس آنچه که مى دانم با شما رفتار مى کنم، و به گفتار این و آن، و سرزنش سرزنش کنندگان گوش فرا نمى دهم، اگر مرا رها کنید چون یکى از شماها هستم، که شاید شنواتر، و مطیع تر از شما نسبت به رئیس حکومت باشم، در حالى که من وزیر و مشاورتان باشم بهتر است که امیر و رهبر شما گردم.

محمد قربان پور
۲۵ مهر ۹۳ ، ۰۴:۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

مقاله در حاشیه­ی سالروز قیام سی تیر را نیز در همین رابطه مشاهده کنید پس از اثبات حقانیت ایران در دادگاه لاهه در خصوص ملی شدن صنعت نفت، مصدق خواستار افزایش اختیارات خود و عهده دار شدن وزارت جنگ شد. به دنبال مخالفت شاه با این خواسته، مصدق استعفای خود را تسلیم شاه کرد و شاه بی درنگ فرمان نخست وزیری قوام‌السلطنه را صادر کرد. آیت‌ا... کاشانی و مردم ایران زمانی از این جریانات اطلاع یافتند که قوام با اعلامیه شدیداللحنی آزادی‌های سیاسی را محدود کرد و با ارعاب و تهدید مردم ،‌مراکز حساس شهر را به اشغال نیروهای اشغال نیروهای نظامی درآورد. آیت‌ا... کاشانی به مخالفت شدید با قوام برخاست و با صدور اعلامیه‌ای مردم را به مبارزه تشویق کرد؛ این در حالی بود که دکتر مصدق به احمدآباد محل اقامت خود رفته و سکوت اختیار کرده بود.

محمد قربان پور
۲۵ مهر ۹۳ ، ۰۴:۱۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۲۵ مهر ۹۳ ، ۰۴:۱۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

(خطبه اشباح) (مسعده بن صدقه از امام صادق (ع) نقل کرد، روزی در مسجد کوفه شخصی به علی (ع) گفت خدا را آنگونه توصیف کن که گویا با چشم سر او را دیده ایم، امام به خطابه برخاست، مسجد پر از مردم شد، در حالی که خشمناک بود و رنگ صورت امام تغییر کرده بود فرمود) خداشناسی ستایش خدایی را که نبخشیدن بر مال او نیفزاید، و بخشش او را فقیر نسازد، زیرا هر بخشنده ای جز او، اموالش کاهش یابد، و جز او هر کس از بخشش دست کشد مورد نکوهش قرار گیرد، اوست بخشنده انواع نعمتها و بهره های فزاینده و تقسیم کننده روزی پدیده ها، مخلوقات همه جیره خوار سفره اویند، که روزی همه را تضمین، و اندازه اش را تعیین فرمود، به مشتاقان خویش و خواستاران آنچه در نزد اوست راه و روشن را نشان داد، سخاوت او در آنجا که از او بخواهند، از آنجا که از او درخواست نکنند، بیشتر نیست.

محمد قربان پور
۲۵ مهر ۹۳ ، ۰۴:۱۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

از سال‏های اولیه حفر چاه نفت ایران، چشم طمع بیگانگان به دنبال استثمار منابع زیرزمینی کشور بوده و آنان در هر فرصتی به گرفتن امتیازهای گوناگون نفتی اقدام می‏کردند. پس از لغو امتیاز نفتی دارسی بین ایران و انگلستان، قرارداد الحاقی گس - گلشاییان به منظور کشف و استخراج نفت توسط شرکت‏های نفتی انگلیسی منعقد گردید.

محمد قربان پور
۲۵ مهر ۹۳ ، ۰۴:۱۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۲۵ مهر ۹۳ ، ۰۴:۱۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

خداشناسى سپاس خداوندى را، بى آنکه دیده شود شناخته شده، و بى آنکه اندیشه اى به کار گیرد آفریننده است، خدایى که همیشه بوده و تا ابد خواهد بود، آنجا که نه از آسمان داراى برجهاى زیبا خبرى بود، و نه از پرده هاى فرو افتاده اثرى به چشم مى خورد، نه شبى تاریک و نه دریایى آرام، نه کوهى با راههاى گشوده، نه دره اى پر پیچ و خم، نه زمین گسترده، و نه آفریده هاى پراکنده وجود داشت. خدا پدیدآوردنده پدیده ها و وارث همگان است، خداى آنان و روزى دهنده ایشان است، آفتاب و ماه به رضایت او مى گردند که هر تازه اى را کهنه، و هر دورى را نزدیک مى گردانند.

محمد قربان پور
۲۵ مهر ۹۳ ، ۰۴:۱۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

سپهبد علی رزم‏آرا در سال 1280ش به دنیا آمد و در هفده سالگی وارد مدرسه نظام شد. وی پس از احراز درجه افسری، به اقتضای زمان، در چند زد و خورد داخلی شرکت کرد و به همین دلیل ارتقاء درجه یافت. رزم‏آرا در سال‏های بعد مدارج ترقی را پیمود تا اینکه پس از تبعید رضاخان به ریاست ستاد ارتش رسید. در زمان صدارت قوام، شاه برای از بین بردن نخست ‏وزیر و سقوط دولت وی، به هر کسی متوسل می‏شد و به همه وعده صدارت می‏داد. رزم‏آرا در زمره افرادی بود که شاه به او وعده نخست ‏وزیری داده بود.

محمد قربان پور
۲۵ مهر ۹۳ ، ۰۴:۱۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۲۵ مهر ۹۳ ، ۰۴:۱۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

وصف روزگاران بعثت پیامبر (ص) خدا پیامبر اسام را هنگامى مبعوث فرمود که از زمان بعثت پیامبران پیشین مدتها گذشته، و ملتها در خواب عمیقى فرو خفته بودند، فتنه و فساد جهان را فرا گرفته و اعمال زشت رواج یافته بود، آتش جنگ همه جا زبانه مى کشید و دنیا بى نور، پر از مکر و فریب گشته بود، برگهاى درخت زندگى به زردى گراییده و از میوه آن خبرى نبود، آب حیات فرو خشکید و نشانه هاى هدایت کهنه و ویران شده بود، پرچمهاى هلاکت و گمراهى آشکار و دنیا با قیافه زشتى به مردم مى نگریست، و با چهره اى عبوس و غم آلود با اهل دنیا روبرو مى گشت. 

محمد قربان پور
۲۵ مهر ۹۳ ، ۰۴:۱۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

مراسم نامزدی ثریا اسفندیاری با شاه در کاخ مرمر برگزار شد.

محمد قربان پور
۲۵ مهر ۹۳ ، ۰۴:۰۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۲۵ مهر ۹۳ ، ۰۴:۰۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

عوامل هلاکت انسانها پس از ستایش پروردگار! خدا هرگز جباران دنیا را در هم نشکسته مگر پس از آنکه مهلتهاى لازم و نعمتهاى فراوان بخشید، و هرگز استخوان شکسته ملتى را بازسازى نفرمود مگر پس از آزمایشها و تحمل مشکلات، مردم! در سختیهایى که با آن روبرو هستید و مشکلاتى که پشت سر گذاردید، درسهاى عبرت فراوان وجود دارد، نه هر که صاحب قلبى است خردمند است، و نه هر دارنده گوشى شنواست، و نه هر دارنده چشمى بیناست.

محمد قربان پور
۲۵ مهر ۹۳ ، ۰۴:۰۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

پس از پایان جنگ جهانی دوم، ایران به شورای امنیت شکایت کرد که روسیه بر خلاف پیمان سه جانبه، ایران را تخلیه نکرده است و در امور داخلی کشور دخالت می‏کند.

شوروی انتظار این شکایت را نداشت و درخواست تاخیر در رسیدگی را نمود. اما نمایندگان ایران، انگلستان و آمریکا با تعویق جلسه شورای امنیت درباره تصمیم در این موضوع مخالف بودند. شوروی نمی‏خواست موضوع ایران جنجالی بین‏ المللی علیه آن کشور باشد، بنابراین سفیر شوروی در ایران کوشش زیادی برای توافق با مقامات ایرانی انجام داد.

در نهایت موافقت نامه‏ای در مورد تخلیه ایران، نفت شمال و آذربایجان به امضاء طرفین رسید، تا این که سرانجام در روز نوزدهم اردیبهشت سال 1325 ش، تخلیه کامل ایران انجام گرفت.

محمد قربان پور
۱۹ مهر ۹۳ ، ۰۳:۴۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۱۹ مهر ۹۳ ، ۰۳:۴۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

اى بندگان خدا! همانا بهترین و محبوبترین بنده نزد خدا، بنده اى که خدا او را در پیکار با نفس یارى داده است، آن کس که جامه زیرین او اندوه، و لباس رویین او ترس از خداست، چراغ هدایت در قلبش روشن شده و وسائل لازم براى روزى او فراهم آمد، دوریها و دشواریها را بر خود نزدیک و آسان ساخته است. حقایق دنیا را با چشم دل نگریسته، همواره به یاد خدا بوده و اعمال نیکو، فراوان انجام داده است، از چشمه گواراى حق سیراب گشته، سرچشمه اى که به آسانى به آن رسید و از آن نوشیده سیراب گردید.

محمد قربان پور
۱۹ مهر ۹۳ ، ۰۳:۳۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

رضا، پسر عباسعلی ، معروف به «داداش بیگ» افسر قزاق از ایل پالانی ، در 24 اسفند ماه سال 1255 ه.ش. در قریه «آْلاشت» از توابع سواد کوه مازندران به دنیا آمد. چند روز پس از تولد رضا، داداش بیگ درگذشت و مادر ـ که از مهاجران گرجستان بود ـ به دنبال درگیری و اختلاف خانوادگی، به همراه نوزادش به تهران رفت و در خانه برادر خود ساکن شد. رضا دوران کودکی و نوجوانی خود را زیر نظر دایی‌اش ـ که خیاط قزاقخانه بود ـ سپری کرد و به توصیه و وساطت او ،‌در سن چهارده ، پانزده سالگی وارد بریگاد قزاق شد و به عنوان نظامی ساده، مشغول به کار گردید. نخستین منصب رضا در قزاقخانه، سمت وکیل باشی «گروهان شصت تیر» بود که بعدها به فرماندهی آن رسید و به «رضا خان شصت تیر» شهرت یافت.

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۴:۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۴:۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

علم الهى خدا به تمام اسرار نهان آگاه و از باطن همه باخبر است، به همه چیز احاطه دارد و بر همه چیز غالب و پیروز، و بر همه چیز تواناست. پندهاى ارزشمند هر کس از شما در روزگارانى که مهلت دارد به اعمال نیکو بپردازد پیش از آنکه مرگ فرا رسد، و در ایام فراغت پاک باشد، پیش از آنکه گرفتار شود، و در ایام رهایى نیکوکار باشد، پیش از آنکه مرگ گلوگاه او را بفشارد، پس براى خود و جایى که مى رود آماده باشد، و در این دنیا که محل کوچ کردن است براى منزلگاه ابدى، توشه اى بردارد.

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۴:۲۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

در حالی که تبلیغات مسموم علیه اسلام و روحانیت و حوزه‏های علمیه، سعی داشت در سطح وسیعی مردم را از اصول راستین اسلام دور نماید، حضرت امام خمینی(ره) در 15 اردیبهشت 1323 ش برابر با 11 جمادی‏الاول 1363 در سن چهل و دو سالگی، اولین بیانیه سیاسی خود را صادر کردند. در این بیانیه، حضرت امام ضمن بررسی و تحلیل اوضاع گذشته، حال و آینده مردم، قیام برای خدا را تنها راه اصلاح جهان عنوان کرده که آن، فلسفه بعثت همه انبیای الهی بوده است. ایشان در ادامه، دلایل بدبختی مسلمانان و ملت ایران را تشریح می‏کنند و در قسمت دیگری، مسؤولیت سنگین علما و روحانیان را برشمرده و عواقب زیان‏بار غفلت سیاسی آنها را متذکر می‏شوند. در ادامه، ایشان در این بیانیه، صریحاً علمای اسلام و جامعه اسلامی را به قیام عمومی فراخواندند و نسبت به سکوت در برابر توطئه‏های ضد اسلام هشدار دادند. مقصود امام از انتشار این بیانیه، به صدا در آوردن زنگ خطر و بیدار باشی برای طلاب جوان بود. این اقدام، شخصیت و موضع سیاسی ایشان را بیش از پیش آشکار کرد و به تدریج زمینه حضور عده‏ای از یاران همفکر را در جمع شاگردنشان ایشان فراهم آورد. این اشخاص کسانی بودند که هسته اصلی اقدامات انقلابی سال‏های بعد را تحت رهبری معظمٌ‏له، تشکیل دادند.

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۴:۲۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۴:۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

خداشناسى. و گواهى مى دهم که خدایى نیست جز خداى یکتا، آغاز اوست که پیش از او چیزى نیست، و پایان همه اوست که بى نهایت است، پندارها براى او صفتى نمى توانند فراهم آورند، و عقلها از درک کیفیت او درمانده اند، نه جزئى براى او مى توان تصور کرد و نه تبعیض پذیر است و نه چشمها و قلبها مى توانند او را به درستى فرا گیرند.

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۴:۱۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

با آغاز جنگ جهانی دوم، ایران بی طرفی خود را اعلام کرد و وارد جنگ نشداین عمل ایران با واکنش تند دولت‏های متفق مواجه گردید و به سرنگونی رضاخان و تبعید او انجامید. پس از روی کار آمدن محمدرضا پهلوی، متفقین، ایران را تحت فشار قرار داده که علیه آلمان اعلان جنگ دهد. 

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۴:۱۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۴:۱۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

روانشناسى عمروعاص شگفتا از عمروعاص پسر نابغه! میان مردم شام گفت که من اهل شوخى و خوشگذرانى بوده، و عمر بیهوده مى گذرانم!! حرفى از روى باطل گفت و گناه در میان شامیان انتشار داد مردم آگاه باشید! بدترین گفتار دروغ است، عمروعاص سخن مى گوید، پس دروغ مى بندد، وعده مى دهد و خلاف آن مرتکب مى شود، درخواست مى کند و اصرار مى ورزد، اما اگر چیزى از او بخواهند، بخل مى ورزد، به پیمان خیانت مى کند، و پیوند خویشاوندى را قطع مى نماید، پیش از آغاز نبرد در هیاهو و امر و نهى بى مانند است تا آنجا که دستها به سوى قبضه شمشیرها نرود. اما در آغاز نبرد، و برهنه شدن شمشیرها، بزرگترین نیرنگ او این است که عورت خویش را آشکار کرده، فرار نماید. آگاه باشید! به خدا سوگند که یاد مرگ مرا از شوخى و کارهاى بیهوده باز مى دارد، ولى عمروعاص را فراموشى آخرت از سخن حق باز داشته است، با معاویه بیعت نکرد مگر بدان شرط که به او پاداش دهد، و در برابر ترک دین خویش، رشوه اى تسلیم او کند.

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۴:۱۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

سوم شهریور 1320 یادآور روزی است که نیروهای بیگانه سه کشور انگلیس، شوروی و آمریکا خاک ایران را به اشغال خود در آوردند. در آستانه گسترش جنگ دوم جهانی به نقاط مختلف جهان، اوضاع داخلی ایران نیز از موقعیت مناسبی برخوردار نبود. رضاخان که به اراده و پشتیبانی انگلیسی‌ها به قدرت رسیده بود،

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۳:۵۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۳:۵۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

شناخت صفات الهى ستایش خداوندى را سزاست، که به قدرت، والا و برتر، و با عطا و بخشش نعمتها به پدیده ها نزدیک است، اوست بخشنده تمام نعمتها، و دفع کننده تمام بلاها و گرفتاریها، او را مى ستایم در برابر مهربانیها و نعمتهاى فراگیرش، به او ایمان مى آورم چون مبدا هستى و آغازکننده خلقت آشکار است، از او هدایت مى طلبم چون راهنماى نزدیک است، و از او یارى مى طلبم که توانا و پیروز است، و به او توکل مى کنم چون تنها یاور و کفایت کننده است و گواهى مى دهم که محمد (ص) بنده و فرستاده اوست، او را فرستاده تا فرمانهاى خدا را اجرا کند و بر مردم حجت را تمام کرده، آنها را در برابر اعمال ناروا بترساند.

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۳:۵۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

"‌میرزا محمد فرخی یزدی فرزند محمد ابراهیم درسال 1306 ه. ق (12678) در شهر یزد به دنیا آمد. او از یک خانواده فقیر برخاست و تحصیلات مقدماتی خود را در مدسه‌ی مرسلین ( میسیونرها )‌ی انگلیسی یزد به پایان رسانید. پانزده شانزده ساله بود که طبع ناآرامش وی را به سرودن اشعاری در سرزنش اولیای مدرسه تشویق نمود و همین امر موجب اخراجش از مدرسه گردید. " صاحب الزمان یک ره سوی مردمان بنگر کز پی لسان گشتند،‌ جمله تابع کافر در نمازشان خوانند ذکر عیسی اندر بر پا رکاب کن از مهر ،‌ ای امام بر و بحر چنین می نماید که وی در سنین مدرسه دارای ایمانی قوی و دینداری متعهد بوده است.

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۳:۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۳:۲۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

دنیاشناسى چگونه خانه دنیا را توصیف کنم که ابتداى آن سختى و مشقت، و پایان آن نابودى است، در حلال دنیا حساب، و در حرام آن عذاب است، کسى که ثروتمند گردد فریب مى خورد، و آن کس که نیازمند باشد اندوهناک است، و تلاش کننده دنیا به آن نرسد، و به رهاکننده آن، روى آورد، کسى که با چشم بصیرت به آن بنگرد او را آگاهى بخشد و آن کس که چشم به دنبال دنیا دوزد کوردلش مى کند. (از شگفتیهاى بى نظیر کلام امام (ع) این است که فرمود: (و اگر به دنیا بنگرد آگاهى یابد) و (اگر چشم به دنبال دنیا دوزد کوردل شود) درود و سلام خدا بر على (ع) با این فصاحت و بلاغت اعجاز گونه!!)

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۳:۲۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

شهید‌ آیت‌الله سیدحسن مدرس در سال 1287 قمری به دنیا آمد. او تحصیل خود را در علوم دینی در اصفهان، سامرا و نجف در محضر بزرگانی چون آیت‌الله میرازی شیرازی، صاحب فتوای تحریم تنباکو و ... تا درجه اجتهاد ادامه داد؛ آنگاه به اصفهان مراجعت کرده و مشغول تدریس فقه و اصول شد. ایشان در جریانات مربوط به نهضت مشروطه به سمت سیاست روی آورد. مرحوم مدرس در این باره گفته است: «بعد از مراجعت از عتبات، در اصفهان فقط از امورات اجتماعیه، مباحثه و تدریس اختیار کرده بودم، تا زمان انقلاب استبداد به مشروطه، مجبورا اوضاع دیگری پیش آمد». فعالیت سیاسی ایشان با عضویت در انجمن ایالتی اصفهان آغاز می‌شود و با انتخاب او به عنوان یکی از پنج تن علمای منتخب، برای دوره دوم قانون‌گذاری مجلس، در تاریخ 1289 شمسی، چهره‌ سیاسی او شناخته‌تر می‌شود.

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۳:۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۳:۱۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

تعریف زهد و پارسایى اى مردم، زهد یعنى کوتاه کردن آرزو، و شکرگزارى برابر نعمتها، و پرهیز در برابر محرمات، پس اگر نتوانستید همه این صفات را فراهم سازید، تلاش کنید که حرام بر صبر شما غلبه نکند، و در برابر نعمتها، شکر یادتان نرود، چه اینکه خداوند با دلایل روشن و آشکار، عذرها را قطع، و با کتابهاى آسمانى روشنگر، بهانه ها را از بین برده است.

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۳:۱۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

پیمان سعدآباد، نام پیمانی است که در تاریخ ۱۷ تیر ۱۳۱۶ (۸ ژوئیه ۱۹۳۷) میان ۴ کشور ایران (رضا شاه پهلوی)، عراق (ملک غازی اول)، افغانستان (محمد ظاهرشاه) و ترکیه (مصطفی کمال آتاترک) به امضا رسید. 
دولت‌های امضا کننده این پیمان متعهد شدند از مداخله در امور داخلی یکدیگر خودداری کنند، مرزهای مشترک را محترم بشمارند، از هرگونه تجاوز نسبت به یکدیگر خودداری ورزند و از تشکیل جمعیت‌ها و دسته‌بندی‌هایی که هدف آن‌ها اخلال در صلح میان کشورهای هم جوار و هم پیمان باشد جلوگیری کنند.

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۳:۱۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۳:۱۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

بیان تفاوتهاى زنان و مردان اى مردم! همانا زنان در مقایسه با مردان، در ایمان، و بهره ورى از اموال، و عقل متفاوتند، اما تفاوت ایمان بانوان، برکنار بودن از نماز و روزه در ایام عادت حیض آنان است، و اما تفاوت عقلشان با مردان بدان جهت که شهادت دو زن برابر شهادت یک مرد است، و علت تفاوت در بهره ورى از اموال، آنکه ارث بانوان نصف ارث مردان است. مدیریت خانوادگى پس، از زنان بد، بپرهیزید و مراقب نیکانشان باشید، در خواسته هاى نیکو، همواره فرمانبردارشان نباشید تا در انجام منکرات طمع ورزند.

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۳:۰۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

یکی از پلیدترین توطئه های دشمنان اسلام در تاریخ معاصر، توطئه کشف حجاب است. رضا خان که با طرح کودتای سوم اسفند 1299 و با حمایت و هدایت انگلیسی ها بر سر کار آمد، درصدد اجرای تز اسلام زدایی و جایگزینی ارزش های لیبرالیستی در جامعه بود. از مهمترین جلوه های این طرح، پدیده کشف حجاب بود.

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۳:۰۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۳:۰۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

پرهیز از توجه به غیر خدا گمان مى کنى تو از آن ساعتى آگاهى که اگر کسى حرکت کند زیان نخواهد دید؟ و مى ترسانى از ساعتى که اگر کسى حرکت کند ضررى دامنگیر او خواهد شد؟ کسى که گفتار تو را تصدیق کند، قرآن را تکذیب کرده است، و از یارى طلبیدن خدا در رسیدن به هدفهاى دوست داشتنى، و محفوظ ماندن از ناگواریها، بى نیاز شده است.

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۳:۰۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

روز 21 تیر 1314 قیام مردم مشهد در اعتراض به سیاست‌های ضداسلامی رضاخان در صحن مسجد گوهرشاد سرکوب شد.این قیام زمانی شکل گرفت که رضاخان دین‌ستیزی را به اوج خود رسانده و درصدد بود تا سنت‌های مذهبی وقوانین اسلامی رامحو و نابود کند و فرهنگ غربی رابه جای آن بنشاند.

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۳:۰۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۲:۵۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

نیایش امام خدایا! بر من ببخش آنچه را از من بدان داناترى، و اگر بار دیگر به آن بازگردم. تو نیز به بخشایش بازگرد. خدایا! آنچه از اعمال نیکو که تصمیم گرفتم و انجام ندادم ببخش. خدایا! ببخش آنچه را که با زبان به تو نزدیک شدم ولى با قلب آن را ترک کردم. خدایا! ببخش نگاههاى اشارت آمیز و سخنان بى فایده، و خواسته هاى بى مورد دل، و لغزشهاى زبان.

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۲:۵۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

نخستین فرهنگستان ایران به ریاست 'محمدعلی فروغی'( نخست وزیر ) آغاز به کار کرد. اساسنامه این فرهنگستان در 29 اردیبهشت 1314 به تصویب هیأت دولت رسید و در 5 خرداد به وزارت معارف ابلاغ شد. این اساسنامه در 16 ماده تنظیم شده و در ماده اول آن بر لزوم حف1 توسعه و ترقی زبان فارسی تأکید شده بود.

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۲:۵۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد قربان پور
۱۸ مهر ۹۳ ، ۰۲:۵۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر