میدان انقلاب

میدان انقلاب

روزنوشت:

ترک عادت های بد حس خوب شدن به انسان میدهد
{93/7/4}

طبقه بندی موضوعی

خطبه هشتاد و پنجم:صفات پرهیزکارى

جمعه, ۱۸ مهر ۱۳۹۳، ۰۴:۲۴ ق.ظ

علم الهى خدا به تمام اسرار نهان آگاه و از باطن همه باخبر است، به همه چیز احاطه دارد و بر همه چیز غالب و پیروز، و بر همه چیز تواناست. پندهاى ارزشمند هر کس از شما در روزگارانى که مهلت دارد به اعمال نیکو بپردازد پیش از آنکه مرگ فرا رسد، و در ایام فراغت پاک باشد، پیش از آنکه گرفتار شود، و در ایام رهایى نیکوکار باشد، پیش از آنکه مرگ گلوگاه او را بفشارد، پس براى خود و جایى که مى رود آماده باشد، و در این دنیا که محل کوچ کردن است براى منزلگاه ابدى، توشه اى بردارد.

پس اى مردم! خدا را! خدا را! پروا کنید، براى حفظ قرآن، که از شما خواسته، و حقوقى که نزد شما سپرده است، پس همانا خداى سبحان! شما را بیهوده نیافرید، و به حال خود وانگذاشت، و در گمراهى و کورى رها نساخته است، کردارتان را بیان فرمود، و از اعمال شما باخبر است و سرآمد زندگى شما را مشخص کرد و (کتابى بر شما نازل کرد که روشنگر همه چیز است) پیامبرش را مدتى در میان شما قرار داد تا براى او و شما، دین را به اکمال رساند، و آنچه در قرآن نازل شد و مایه رضاى الهى است تحقق بخشد. و با زبان پیامبرش، کارهاى خوشایند و ناخوشایند، بایدها و نبایدها را ابلاغ کرد، و اوامر و نواهى را آموزش داد، و راه عذر را بر شما بست و حجت را تمام کرد. پیش از کیفر، شما را تهدید نمود، از عذابهاى سختى که در پیشروى دارید شما را ترساند، پس بازمانده ایام خویش را دریابید، و صبر و بردبارى در برابر نارواییها پیشه کنید، چرا که عمر باقیمانده، برابر روزهاى زیادى که به غفلت گذراندید و روى گردان از پندها بودید، بسیار کم است. به خود بیش از اندازه آزادى ندهید، که شما را به ستمگرى مى کشاند، و با نفس سازشکارى و سستى روا مدارید که ناگهان در درون گناه سقوط مى کنید.

یادآورى ارزش هاى اخلاقى اى بندگان خدا! آن کس که نسبت به خود خیرخواهى او بیشتر است، در برابر خدا، از همه کس فرمانبردارتر است، و آن کس که خویشتن را بیشتر مى فریبد، نزد خدا گناهکارترین انسانها است، زیانکار واقعى کسى که خود را بفریبد. و آن کس مورد غبطه است و بر او رشک مى برند که دین او سالم باشد. سعادتمند آن کس که از زندگى دیگران عبرت آموزد، و شقاوتمند آنکه فریب هوا و هوسها را بخورد. آگاه باشید! ریاکارى و تظاهر، هر چند اندک باشد شرک است، و همنشینى با هواپرستان ایمان را به دست فراموشى مى سپارد، و شیطان را حاضر مى کند، از دروغ برکنار باشید که با ایمان فاصله دارد، راستگو در راه نجات و بزرگوارى است، اما دروغگو بر لب پرتگاه هلاکت و خوارى است، حسد نورزید که حسد ایمان را چونان آتشى که هیزم را خاکستر کند، نابود مى سازد، با یکدیگر دشمنى و کینه توزى نداشته باشید که نابودکننده هر چیزى است، بدانید که آرزوهاى دور و دراز عقل را غافل و یاد خدا را به فراموشى مى سپارد، آرزوهاى ناروا را دروغ انگارید که آرزوها فریبنده و صاحبش فریب خورده مى باشد.

۹۳/۰۷/۱۸ موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد قربان پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی